2015. szeptember 5., szombat

5. osztály_órai jegyzet_Bevezetés a történettudományba

Mi a történelem?

-          a történelem a múltbeli események összessége
o   a történettudomány az a tudomány, amelyik az emberiség múltjával foglalkozik
§  ebből a mondatból nem csak a „múlt” szó, hanem az „emberiség” is fontos: a történészek csak az emberiség történetével foglalkoznak
-          Mi tartozik ebbe bele?
o   gyakorlatilag minden
o   kik uralkodtak az egyes időszakokban, az egyes államokban
o   milyen háborúkat vívtak az államok egymás ellen, milyen békék, szövetségek jöttek létre
o   milyen pénzeket használtak, mit bányásztak, termeltek a földeken, milyen technikákat alkalmaztak az iparban, a mezőgazdaságban
o   hogyan éltek az egyszerű emberek, mit ettek, milyen ruhát hordtak
o   mit gondoltak az egyes emberek a különböző korokban a munkáról, családról, milyen céljaik voltak, milyen problémáik, nehézségeik

Hogyan szerzünk ismereteket a múltból?

-          példaként a kisbabakort hoztuk fel az órán
o   megkérdezni a szülőket, nagyszülőket, óvó nénit
o   kikeresni dokumentumokat: anyakönyvi bizonyítvány, óvodai dokumentumok, orvosi igazolások
o   tárgyakat keresni: kinőtt ruhadarabok, a gyermekjátékok, az első mesekönyvek, a megtelt iskolai füzetek
o   fényképek és videó felvételek
-          mindazokat a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból megőrződtek a számunkra, és hozzásegítenek bennünket a történelem megismeréséhez, történelmi forrásnak nevezzük
o   a történelmi forrásoknak nagyon sok típusa van, hiszen valamilyen formában minden fennmaradt emlék alkalmas arra, hogy a múlt megismerésének szolgálatába állítsuk
o   egy babanapló vagy egy gyerekjáték történelmi forrássá válhat a kezetekben, ha saját történeteteket akarjátok tanulmányozni
o   a forrásokat két nagy csoportra osztjuk:
§  írott források: kőtáblák, oklevelek, naplók, jegyzőkönyvek
§  tárgyi emlékek: balták, szerszámok, fegyverek, házak alapjai

Kik kutatják a múltat?

-          három szakmát vizsgálunk meg
o   a történész
o   a régész
o   a nyelvész

A történészek munkája

-          a történész munkájára, az iménti példa, a babakor megvizsgálása már rálátást adott
o   1. felkutatják a forrásokat
o   2. összevetik ezeket
o   3. leírják, összefoglalják, hogy mit tudunk kiolvasni ezekből, következtetéseket tesznek és könyvek, tanulmányok formájában leírják azt, amire jutottak

-          a történész munkáját úgy kell elgondolnunk, mint egy puzzle-játékot, ahol a puzzle darabkák a történelemi forrásokat jelentik, egy szerszámot, egy agyagkorsó-töredéket, egy papirusztekercset, egy sírfeliratot
o   az ókorból nagyon kevés puzzle-darabka maradt fenn, ezekből nehéz részletes leírást adni az adott korról, a történészeknek nagyon kreatívnak, ügyesnek kell lenniük, hogy a kevés darabkából megállapítsanak valamit, ahogy megyünk előre az időben egyre több puzzle-darabkánk van, könnyebb pontos leírást adni

-          a történész munkája nem is olyan egyszerű, a források ugyanis néha félrevezetőek lehetnek
o   az egyes szereplők sem biztos, hogy helyesen emlékeznek vissza bizonyos dolgokra

§  egy háborúról egy győztes parancsnok, egy sorkatona, egy ápolónő vagy egy anya, aki elveszíti a fiát egészen más képet adna

1 megjegyzés:

  1. Kedves tanár úr én beteg voltam feljöttem a blogra de nem találtam a házi feladatott

    VálaszTörlés