Mi a történelem?
-
a történelem a múltbeli események összessége
o a
történettudomány az a tudomány, amelyik az emberiség múltjával foglalkozik
§
ebből a mondatból nem csak a „múlt” szó, hanem
az „emberiség” is fontos: a történészek csak az emberiség történetével
foglalkoznak
-
Mi tartozik ebbe
bele?
o gyakorlatilag
minden
o kik
uralkodtak az egyes időszakokban, az egyes államokban
o milyen
háborúkat vívtak az államok egymás ellen, milyen békék, szövetségek jöttek
létre
o milyen
pénzeket használtak, mit bányásztak, termeltek a földeken, milyen technikákat
alkalmaztak az iparban, a mezőgazdaságban
o hogyan
éltek az egyszerű emberek, mit ettek, milyen ruhát hordtak
o mit
gondoltak az egyes emberek a különböző korokban a munkáról, családról, milyen
céljaik voltak, milyen problémáik, nehézségeik
Hogyan szerzünk
ismereteket a múltból?
-
példaként a kisbabakort hoztuk fel az órán
o megkérdezni
a szülőket, nagyszülőket, óvó nénit
o kikeresni
dokumentumokat: anyakönyvi bizonyítvány, óvodai dokumentumok, orvosi igazolások
o tárgyakat
keresni: kinőtt ruhadarabok, a gyermekjátékok, az első
mesekönyvek, a megtelt iskolai füzetek
o fényképek
és videó felvételek
-
mindazokat a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból
megőrződtek a számunkra, és hozzásegítenek bennünket a történelem
megismeréséhez, történelmi forrásnak nevezzük
o a
történelmi forrásoknak nagyon sok típusa van, hiszen valamilyen formában minden
fennmaradt emlék alkalmas arra, hogy a múlt megismerésének szolgálatába
állítsuk
o egy
babanapló vagy egy gyerekjáték történelmi forrássá válhat a kezetekben, ha
saját történeteteket akarjátok tanulmányozni
o a
forrásokat két nagy csoportra osztjuk:
§
írott források: kőtáblák, oklevelek, naplók,
jegyzőkönyvek
§
tárgyi emlékek: balták, szerszámok, fegyverek,
házak alapjai
Kik kutatják a
múltat?
-
három szakmát vizsgálunk meg
o a
történész
o a
régész
o a
nyelvész
A történészek munkája
-
a történész munkájára, az iménti példa, a babakor
megvizsgálása már rálátást adott
o 1.
felkutatják a forrásokat
o 2.
összevetik ezeket
o 3.
leírják, összefoglalják, hogy mit tudunk kiolvasni ezekből, következtetéseket
tesznek és könyvek, tanulmányok formájában leírják azt, amire jutottak
-
a történész munkáját úgy kell elgondolnunk, mint egy
puzzle-játékot, ahol a puzzle darabkák a történelemi forrásokat jelentik, egy
szerszámot, egy agyagkorsó-töredéket, egy papirusztekercset, egy sírfeliratot
o az
ókorból nagyon kevés puzzle-darabka maradt fenn, ezekből nehéz részletes
leírást adni az adott korról, a történészeknek nagyon kreatívnak, ügyesnek kell
lenniük, hogy a kevés darabkából megállapítsanak valamit, ahogy megyünk előre
az időben egyre több puzzle-darabkánk van, könnyebb pontos leírást adni
-
a történész munkája nem is olyan egyszerű, a források
ugyanis néha félrevezetőek lehetnek
o az
egyes szereplők sem biztos, hogy helyesen emlékeznek vissza bizonyos dolgokra
§
egy háborúról egy győztes parancsnok, egy
sorkatona, egy ápolónő vagy egy anya, aki elveszíti a fiát egészen más képet
adna
Kedves tanár úr én beteg voltam feljöttem a blogra de nem találtam a házi feladatott
VálaszTörlés